ترجیع اذان
نکته دیگری که در کلام جناب شیخ علی قابل تأمل است تفسیر وی از ترجیع در اذان است. ما گفتیم همانطور که قرآن کریم را باید به لحن عرب خواند، در اذان نیز لازم است این نکته رعایت شود و از استفاده از دستگاهها و سبکهای ویژه فارسی یا دیگر زبانها در آن پرهیز داشت و در همین باب گفتیم که گرچه جناب مؤذنزاده زیبا اذان میگوید، اذان وی آوازخوانی است و چنانچه اذان وی در کشورهای عربی پخش شود، نمرهای به آن نمیدهند و آن را به صورت تخصصی از اذان بودن خارج میکنند اما اذان ذبیحی به لهجه حجاز است و هرچند وی را انسان شایسته و نیکوکرداری ندانند، بعد از ام کلثوم باید او را سلطان صوت عرب دانست، همانطور که اذان و ربنای مشهور او که به حجاز است را پذیرفتهاند.
بر اساس گفته محقق عاملی اگر کسی قرآن یا اذان را به صورت ترجیع بخواند، اشکال ندارد، ولی بر اساس توضیح و تحلیل ما، چنین قرائتی دارای اشکال است.