۱۳۹۵-۰۵-۰۲

دلایل جواز غناخوانی

نقد ایرادهای محقق بر روایات جواز

«وأیضا ورد فی بعض الروایات عن أبی عبداللّه علیه‌السلام قال: إنّ القرآن نزل بالحزن فاقرأوه بالحزن»(۱).

وعن السادس أنّه لا دلالة فی الروایة علی خلاف المدّعی؛ إذ یجوز أن یکون المراد: إقرأوا القرآن متلبّسا بالحزن بأن تکونوا محزونین فی حال قراءته»(۲).

در برخی از روایات توصیه به ترجیع به هنگام قرائت قرآن کریم شده

۱ـ همان، ص ۱۷.

۲ـ همان، ص ۱۹.

(۱۱۵)

است و مرحوم سبزواری گوید این روایات بر جواز غنا دلالتی ندارد؛ چرا که می‌شود مراد از آن، قرائت غمگنانه و با حزن باشد.

لازم به ذکر است همان‌طور که پیش‌تر گفتیم: طرب هم در دستگاه حزین وجود دارد و هم در دستگاه شاد.

,