شناخت نوع استحاضه
م « ۹۰۳ » اگر زن در هنگام خواندن نماز نداند استحاضه وی از چه گونهای است، با قرار دادن کمی پنبه در درون مهبل، اندکی صبر کند و سپس آن را بیرون آورد، اگر گونه آن را شناخت، کارهای ویژه آن را که لازم است انجام دهد و اگر نتوانست تشخیص دهد، در صورتی که حالت پیشین آن را میداند که از کدام قسم بوده است، باید برابر با وظیفه حالت پیشین خود رفتار کند و اگر از حالت پیشین خود خبر ندارد، برابر احکام استحاضه قلیله رفتار نماید.
م « ۹۰۴ » اگر بداند که استحاضه او تا وقتی که نماز میخواند تغییر نمیکند، میتواند پیش از رسیدن وقت، خود را برای نماز بررسی نماید تا برابر احکام خود رفتار نماید.
م « ۹۰۵ » اگر مستحاضه با آنکه میتوانسته است خود را بررسی نماید، پیش از بررسی خود، نماز را آغاز کند، در صورتی که به امید درست بودن نماز، برابر وظیفه خود رفتار کرده باشد؛ برای نمونه، استحاضه وی قلیله بوده و برابر احکام استحاضه قلیله رفتار نموده، نماز او درست است، ولی اگر کردار وی برابر وظیفه وی نبوده است؛ مانند آنکه استحاضه او متوسطه یا کثیره بوده و برابر حکم قلیله رفتار کرده، نماز وی باطل است.
م « ۹۰۶ » اگر زن نتواند پی ببرد که استحاضه وی از کدام گونه است و حالت پیشین خود را میداند، باید برابر آن رفتار نماید و در صورتی که نمیداند، اگر در تمام موارد آن، به احکام استحاضه کمتر عمل نماید، کافی است؛ یعنی اگر نمیداند استحاضه او قلیله است یا متوسطه، تنها انجام کارهای استحاضه قلیله بسنده میباشد و اگر نمیداند متوسطه است یا کثیره، کافی است کارهای استحاضه متوسطه را انجام دهد و در شک میان قلیله و متوسطه یا متوسطه و
(۲۰۵)
کثیره، برابر با وظیفه کمتر رفتار نماید.
م « ۹۰۷ » اگر خون استحاضه در درون باشد و بیرون نیاید، وضو و غسلی که زن داشته است باطل نمیشود و جابهجایی تنها و حرکت درونی تکلیف نمیآورد، ولی اگر خون بیرون بیاید؛ هرچند کم باشد، وضو و غسل را باطل میکند و زن مستحاضه باید برابر وظایفی که پیشتر گفته شد رفتار نماید.
م « ۹۰۸ » زن مستحاضهای که پس از وضو یا غسل یا در میان آنها خون میبیند، اگر خود را پیش از نماز بررسی کند و خون نبیند؛ هرچند بداند که دوباره خون میآید، میتواند با همان وضو و غسل، نماز بخواند.
م « ۹۰۹ » مستحاضه تا هنگامی که اطمینان دارد خون بیرون نمیآید، میتواند خواندن نماز را به تأخیر بیندازد.
م « ۹۱۰ » اگر مستحاضه بداند که پیش از گذشتن وقت به کلی پاک میشود یا به اندازه خواندن نماز، خون بند میآید، لازم است صبر کند و هنگامی که پاک میگردد، نماز بخواند.
م « ۹۱۱ » اگر پس از وضو و غسل، خون در ظاهر بند آید و مستحاضه بداند که اگر نماز را به تأخیر بیندازد، به اندازهای که بتواند وضو و غسل و نماز را بجا آورد به کلی پاک میشود، باید نماز را به تأخیر بیندازد و هنگامی که به کلی پاک شد، دوباره غسل و وضو را بجا آورد و نماز بخواند و اگر خون در ظاهر بند آید، ولی وقت نماز تنگ باشد، لازم نیست وضو و غسل را دوباره بجا آورد، بلکه با وضو و غسلی که دارد میتواند نماز بخواند.
م « ۹۱۲ » مستحاضه کثیره یا متوسطه باید وقتی که به کلی از خون پاک شد غسل کند، ولی اگر بداند از هنگامی که برای نماز پیش سرگرم غسل شده بود، دیگر در درون نیز خون نیامده است، لازم نیست دوباره غسل کند و در غیر این صورت، باید غسل نماید.
م « ۹۱۳ » مستحاضه قلیله، پس از وضو و مستحاضه کثیره و متوسطه پس از
(۲۰۶)
غسل و وضو ـ در صورتی که خون بهصورت کلی بند نیامده باشد، باید بیدرنگ و به گونه عادی به نماز بپردازد و آن را به تأخیر نیندازد، مگر از روی ناچاری؛ ولی آوردن اذان و اقامه و خواندن دعاهای پیش از نماز که استحباب آن دانسته شده است و همچنین انتظار جماعت به اندازه عادی اشکال ندارد و نیز میتواند کارهای مستحب؛ مانند: قنوت و جز آن را بجا آورد؛ چنانکه میتواند بخشی از تعقیبات نماز را بجا آورد و بیدرنگ به نماز دیگر مشغول شود بهگونهای که بگویند دو نماز را با هم خوانده است.
م « ۹۱۴ » اگر زن مستحاضه که هنوز خون وی بهصورت کامل بند نیامده است، میان غسل و نماز یا میان وضو و نماز، فاصله زیادی بیندازد، باید دوباره غسل کند، ولی اگر در این میان خون وارد فضای مهبل نشود، نیازی به غسل نیست.
استحاضه روان
م « ۹۱۵ » اگر خون استحاضه زن روان باشد و بند نیاید، چنانچه برای او زیانی نداشته باشد، لازم است پیش از غسل و پس از آن از بیرون آمدن خون به وسیله پنبه جلوگیری کند؛ ولی اگر همیشه روان نیست، تنها پس از وضو و غسل، از بیرون آمدن آن جلوگیری نماید و چنانچه کوتاهی کند و خون بیرون آید، باید دوباره غسل کند و وضو بگیرد و اگر نماز نیز خوانده است، دوباره آن را بخواند و چنانچه جلوگیری از آن زیان یا سختی فراوان داشته باشد، تکلیفی ندارد.
م « ۹۱۶ » اگر در میان نماز، خون بند آید و مستحاضه نداند که از درون نیز بند آمده است یا نه، چنانچه پس از نماز پی ببرد که خون از درون بند آمده است، وضو، غسل و نماز را دوباره بجا آورد.
م « ۹۱۷ » اگر پیش از هر نماز، خون مستحاضه کثیره یا متوسطه بند آید و دوباره روان گردد، باید برای هر نماز یک غسل بجا آورد، ولی اگر خون پس از غسل و پیش از نماز بند آید، در صورتی که وقت تنگ است و نتواند غسل کند و نماز را در وقت بخواند، میتواند با همان غسل، نماز بعدی را بخواند. حکم وضو نیز
(۲۰۷)
همینگونه است.
م « ۹۱۸ » اگر به هنگام غسل نمودن، خون بند نیاید؛ خواه ترتیبی باشد یا ارتماسی، غسل درست است، ولی اگر در میان غسل یا پس از آن، استحاضه متوسطه به کثیره تبدیل یابد، واجب است همان غسل را از سر بگیرد.
تبدیل استحاضه به متوسطه یا کثیره
م « ۹۱۹ » اگر پیش از نماز، استحاضه قلیله به متوسطه یا کثیره تبدیل شود، باید احکام متوسطه یا کثیره را همانگونه که گفته شد انجام دهد.
م « ۹۲۰ » اگر استحاضه متوسطه به کثیره تبدیل یابد، لازم است کارهای استحاضه کثیره را انجام دهد و چنانچه برای استحاضه متوسطه غسل نموده است، باید برای کثیره نیز غسل کند.
م « ۹۲۱ » اگر در میان نماز، استحاضه قلیله یا متوسطه به کثیره تبدیل شود، باید نماز را رها کند و برای استحاضه کثیره غسل کند و وضو بگیرد و کارهای دیگر آن را انجام دهد و آن نماز را دوباره بخواند.
م « ۹۲۲ » اگر استحاضه کثیره به متوسطه تبدیل شود، برای نماز نخست برابر کثیره و برای نمازهای آینده برابر متوسطه رفتار مینماید؛ برای نمونه، اگر پیش از نماز ظهر، استحاضه کثیره متوسطه شود، برای خواندن نماز ظهر وضو بگیرد و غسل نیز کند، ولی برای گزاردن نماز عصر، مغرب و عشا، تنها وضو بگیرد.
م « ۹۲۳ » اگر استحاضه کثیره به قلیله تبدیل شود، باید برای نماز نخست، احکام کثیره و برای نمازهای دیگر احکام قلیله را انجام دهد.
م « ۹۲۴ » اگر استحاضه متوسطه قلیله گردد، لازم است برای نماز نخست برابر با احکام متوسطه و برای نمازهای دیگر برابر با احکام قلیله رفتار کند.
م « ۹۲۵ » اگر استحاضه قلیله یا متوسطه پس از نماز صبح کثیره شود، باید برای نماز ظهر و عصر یک غسل و برای نماز مغرب و عشا، غسل دیگری بجا آورد و اگر پس از نماز ظهر و عصر کثیره شود، باید برای نماز مغرب و عشا غسل نماید و
(۲۰۸)
اگر پیش از نماز عصر کثیره شود، لازم است برای نماز عصر غسل کند و برای نماز مغرب و عشا نیز غسل دیگری بنماید و اگر استحاضه، پس از نماز مغرب و پیش از نماز عشا کثیره شود، باید برای نماز عشا غسل نماید و در همه صورتهای یاد شده برای هر نماز، وضو نیز بگیرد.