تیمّم
درآمد
برای تحصیل طهارت، دو امر اساسی لازم است: یکی نیت و اراده و دیگری شکل و صورت.
نیت، اراده و توجه، عامل نفسانی است و میتواند باطن انسان را از حالتهای گوناگون حدث، خبث و ناآرامی و اضطراب برهاند.
تحقق چنین موقعیت باطنی و نفسانی، ساختاری صوری و پیکرهای طبیعی را میطلبد که قالب تحقق تکامل نفسانی است؛ چرا که هرگونه تکاملی همواره از گذر ساختارهای عملی و حرکتهای طبیعی تحقق میپذیرد و شریعت با آب در قالب وضو و غسل به طور طبیعی این امر را محقق ساخته است و در غیر ظرف عادی که آب وجود ندارد یا استفاده از آن سخت، سنگین یا زیانآور است یا نیاز ضروریتر و لازمتری به آب باشد یا آب مباح و سالمی نباشد یا فرصت چنین کاری نباشد و یا به طور کلی هر مشکل دیگری که شریعت آن را بپذیرد وجود داشته باشد، اسلام برای تحقق شکل و صورت تحصیل طهارت، تیمم و استفاده از خاک را که انسان به آن دسترسی بیشتری دارد جایگزین آب و وضو نموده است و خاک، عمل پاک سازی را در میان اشیا بعد از آب بهتر میتواند به عهده بگیرد و نیز خاک با موقعیت انسان رابطه تنگاتنگی در اصل و ساختار خلقتی دارد و بر این اساس، شریعت، خاک
(۱۵۳)
را چون آب، عامل تطهیر و تحصیل طهارت به حساب آورده تا جایی که در صورت نبود آب، همچون آب میتواند حتی برای سالیانی، انسان را پاک و مطهر سازد.
شریعت برای تحقق خارجی تیمم، احکام، قواعد و ویژگیهایی قرار داده است که در ادامه میآید.