۱۳۹۵-۰۲-۱۹

توضیح المسائل: ۳ ـ طهارت‌های سه‌گانه

 

دیگر مسایل حیض

م « ۸۵۸ » اگر مبتدئه یا مضطربه یا ناسیه یا صاحب عادت عددی خونی ببیند که نشانه‌های حیض دارد، باید نماز را رها کند و برابر وظایف حایض رفتار نماید و چنان‌چه در آینده بداند حیض نبوده، باید نمازهایی را که بجا نیاورده است قضا نماید.

م « ۸۵۹ » زنی که در حیض دارای عادت است؛ خواه در هنگام حیض عادت داشته باشد یا در شماره حیض یا هم در زمان و هم در شماره آن، اگر دو ماه پی در پی برخلاف عادت خود خونی ببیند که زمان آن یا شماره روزهای آن یا هم زمان و هم شماره روزهای آن یکسان باشد، آن‌چه در این دو ماه دیده است، عادت وی قرار می‌گیرد.

م « ۸۶۰ » زنی که به صورت عادی در ماه یک بار خون می‌بیند، اگر در یک ماه دو بار خون ببیند و آن خون نشانه‌های حیض را داشته باشد و با روزهای پاکی میان آن از ده روز کم‌تر نباشد، باید هر دو را حیض قرار دهد. این حکم ویژه زنی است که عادت وقتی نداشته یا عادت وقتی او با نشانه حیض مشخص شده باشد، ولی اگر دارای عادت وقتی باشد، چنان‌چه پس از روزهای عادت خونی ببیند؛ هرچند آن خون نشانه حیض را دارا بوده و ده روز هم فاصله باشد، حیض به‌شمار نمی‌آید.

م « ۸۶۱ » اگر سه روز یا بیش‌تر، خونی با نشانه حیض ببیند و پس از آن، ده روز

(۱۹۴)

یا بیش‌تر خونی ببیند که نشانه استحاضه را دارد و دوباره سه روز یا بیش‌تر خونی با نشانه حیض ببیند، خون نخست و خون اخیر را که نشانه حیض داشته است، حیض قرار دهد، ولی زنی که عادت وقتی دارد و عادت وی با نشانه حیض مشخص نشده است، خون پس از روزهای عادت خود را حیض نداند.

م « ۸۶۲ » اگر زن، پیش از ده روز پاک شود و بداند که درون وی خون نیست، باید برای انجام عبادت‌های خود غسل کند، ولی در صورتی که گمان داشته باشد که پیش از پایان ده روز دوباره خون می‌بیند، غسل نکند و برابر احکام ویژه حایض رفتار کند.

م « ۸۶۳ » اگر زن پیش از ده روز پاک شود و احتمال دهد که در درون وی خونی هست، لازم است کمی پنبه درون مهبل قرار دهد و مدتی صبر کند و سپس آن را بیرون آورد، اگر پنبه پاک بود، غسل کند و عبادت‌های خود را بجا آورد و اگر آلوده شده بود؛ هرچند به آبگونه‌ای زردرنگ، باید برابر احکام ویژه حایض رفتار کند و در صورتی که در حیض عادت ندارد یا عادت او ده روز است یا هنوز روزهای عادت وی پایان نیافته است، اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل نماید و چنان‌چه در ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت، در پایان ده روز غسل بسازد.

م « ۸۶۴ » اگر عادت وی از ده روز کم‌تر است و بداند پس از زمان عادت و پیش از پایان ده روز یا در ده روز پاک می‌شود، پس از پاک شدن غسل کند.

م « ۸۶۵ » اگر احتمال می‌دهد خون او از ده روز می‌گذرد، باید تا ده روز حیض نگه دارد و برای روزهای دیگر برابر احکام استحاضه رفتار نماید.

م « ۸۶۶ » اگر صاحب عادت عددی بیش از اندازه عادت خود خونی ببیند که نشانه حیض دارد و بداند یا گمان کند که پیش از ده روز پاک خواهد شد، عبادت‌های خود را تا هنگام پاک شدن رها کند و اگر در میان ده روز، در ظاهر پاک شد، لازم است بررسی نماید و کمی پنبه درون مهبل قرار دهد و مدتی صبر کند و بیرون آورد، اگر پنبه پاک بود، غسل بسازد و اگر پاک نبود، صبر نماید تا پاک شود.

(۱۹۵)

م « ۸۶۷ » اگر می‌داند خون، بیش از ده روز ادامه می‌یابد، باید روزهای عادت خود را حیض و روزهای دیگر را استحاضه به‌شمار آورد.

م « ۸۶۸ » اگر چند روز را حیض بشمارد و عبادت نکند و در آینده بداند حیض نبوده، باید نمازهای واجبی را که در آن روزها بجا نیاورده است، قضا کند.

م « ۸۶۹ » اگر به گمان این که حیض نیست چند روز عبادت کند و در آینده بداند که در آن روزها حیض بوده، عبادت‌های انجام گرفته باطل است و در صورتی که در آن مدت، روزه بر او واجب بوده است، باید آن را نیز قضا نماید.

(۱۹۶)

(۱۹۷)

,