صوت خوش بهشتی
۱۲۶ ـ عن یاسر عن أبی الحسن علیهالسلام قال: من نزه نفسه عن الغناء فإنّ فی الجنّة شجرة یأمر اللّه عزّ وجلّ الریاح أن تحرکها، فیسمع منها صوتا لم یسمع بمثله، ومن لم یتنزّه عنه لم یسمعه(۲).
ـ کسی که خود را از غنا دور دارد، خداوند به باد فرمان میدهد که بر برگهای درختی که در بهشت است بوزد و آن برگها را به حرکت درآورد، پس از آن صوتی خوش میشنود که مانند آن را نشنیده است، اما کسی که خود را از آن دور ندارد، از آن صوت خوش بیبهره است و آن را نمیشنود.
این روایت خصوصیات و آثار خواندن غنایی یا شنیدن آن را توضیح
۱ـ بحار الانوار، ج ۷۶، ص ۲۴۷.
۲ـ الکافی، ج ۶، ص ۴۳۴.
(۱۹۵)
میدهد، اما در زمینه اخذ حکم دارای نکات حایز اهمیتی است؛ از جمله:
۱ـ صدایی که در بهشت از این درخت شنیده میشود، مانند آن در دنیا شنیده نشده است؛ به این معنا که این صدا از صوت داودی و از صدای فرشتگانی که نغمه آنان در دنیا شنیده میشود زیباتر است.
۲ـ نمیشود چیزی در دنیا به صورت مطلق حرام باشد؛ اما در آخرت، نمونه حلال و بدون اشکالی برای آن سراغ گرفت، با توجه به این امر باید موارد و مصادیق غنای حلال در دنیا را یافت و توجه به این نکته به دست میدهد که حضرت در مقام پرهیز دادن از غنای حرام میباشند.
۳ـ آدمی این توان و نیرو را در خود نهفته دارد که در دنیا نمونهها و مشابه لذتهای حلال بهشتی را به آفرینش رساند و آن را کشف یا اختراع نماید و آن را به صورت شرعی به مردم دنیا ارایه دهد و با صوت و صدا و نغمه داودی دنیای کفر را ویران نماید؛ چرا که همه واله و حیران صدای خوش هستند. این کار از عهده غیر معصوم نیز بر میآید و چه بهتر که این افتخار نصیب مردم ولایتمدار کشور ما باشد؛ همانگونه که ژاپن در زمینه الکترونیک پیشتاز است و کشور ما در حال ایجاد بسترهای رقابت با آنان در این زمینه و زمینههای دیگر و به ویژه در صنایع دفاعی است. ایرانیان همیشه میتوانند. امروزه قهرمان قهرمانان که زیر سنگینترین وزنهها میرود، از کشور ما برخاسته است. کشوری که در روزی بیشتر مردم آن در روخوانی قرآن مشکل داشتند، امروزه هزاران مجلس قرائت
(۱۹۶)
قرآن کریم را درون خود دارد و اینها همه تأییدی است بر این که ایرانی ولایتمدار میتواند و باید با همت خویش فرهنگ برتر صد ساله پس از این را به نام فرهنگ برتر و مترقی شیعی و ولایت و محبت حضرت امیرمؤمنان رقم زند. این امر نیاز به طراحی دقیق و ایدئولوگ و نظریهپرداز و لیدری توانا دارد که با چشمان نافذ خویش چالشهای صد سال آینده دنیا را که در مسیر هدایت دینی و گسترش بنیانهای اندیشار شیعی وجود دارد ببیند و از امروز برای گذار از آنها بیندیشد. او باید نخست پیرایهها را از دین بزداید و با خرافههایی که دنیای علمی صد ساله آینده آن را بر ما خرده خواهد گرفت مبارزه کند و حلال و حرام دین را به وضوح بیان دارد و سپس بر ترویج آن سرمایه گذاری نماید و متأسفانه حوزههای علمی ما بعد از مرحوم علامه طباطبایی کمتر نظریهپرداز توانا را در خود دیده است. اگر ما بتوانیم موسیقی حلال را به جهان ارایه نماییم، به جای آن که فرد ولایتمداری، با احساس نیاز، به مکان خلوتی رود تا موسیقی حرام همسایه را بشنود، کافری به خواننده شیعی مینگرد و از غنا و موسیقی او چنان معنویت در او زنده میشود و به وجد میآید که بر پیشوایان تربیت کننده چنین خوانندهای، بارها و بارها درود میفرستد.