ردیف سوم: جواز استفاده از آلات غنا
موسیقی شاد و پیوند قدسی ازدواج
۱۱۱ ـ عن رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله أنّه نهی عن الضرب بالدفّ، والرقص، وعن اللعب کلّه، وعن حضوره، وعن الاستماع إلیه، ولم یجز ضرب
(۱۳۸)
الدفّ إلاّ فی الأملاک والدخول، بشرط أن یکون فی البکر، ولا یدخل الرجال علیهنّ(۱).
ـ رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله از دف زدن و رقص و از همه بازیها و از حضور در مجلس موسیقی و از شنیدن آن نهی نموده است و دف زدن جایز نیست، مگر در ازدواج و زفاف با دوشیزگان؛ به شرط آن که مردان نامحرم بر آنان وارد نشوند.
از آنجا که بازیهای آن زمان زمینهای برای قرار گرفتن در معرض فساد بوده است، از انواع بازیها نهی شده است و در صورتی که فساد از انواع بازیها برداشته شود و عوارض سوئی نداشته باشد، بازی مباح میگردد.
پیش از این گفتیم استفاده از غنا در جشنها و اعیاد مذهبی و ملی جایز است. در مثل مجالس عروسی و اعیاد مذهبی امتنان بیشتری بر مؤمنان شده است و دین اجازه میدهد سرور مؤمنان در شادیها و عروسیها و پیوند قدسی ازدواج با غنا ـ که ذات آن حرام نیست ـ حاصل گردد.
شایان ذکر است که هرچند موضوع این روایات، غنای در مجالس عروسی است، اما این مجالس موضوعیت ندارد و هرگونه مجلس شادی مانند اعیاد دینی و ملی و نیز جشنهای تولد را شامل میشود.
ردیف چهارم و پنجم: جواز غناخوانی زنان و درآمد آنان
ما روایات جواز نوحهگری و غناخوانی زنان و درآمد حاصل از آن را در
۱ـ عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۲۶۰.
(۱۳۹)
جلد ششم و در کنار روایات حرمت نوحهگری بانوان و درآمد آنان، تحلیل خواهیم نمود تا بحث «غناخوانی بانوان» به صورت مستقل، مورد تحلیل علمی قرار گیرد.