۱۳۹۵-۰۲-۱۹

توضیح المسایل: بخش دوم: طهارت و نجاست

 

۵ ـ دگرگونی شراب (انقلاب)

پدیده «انقلاب» آن است که برای نمونه، شراب به‌گونه‌ای سرکه شود.

م « ۳۱۳ » اگر شراب در طول زمان و به خودی خود یا به سبب چیزی که در آن ریخته می‌شود؛ مانند: سرکه یا نمک، دگرگونی یابد و مست‌کنندگی خود را از دست بدهد یا به سرکه تبدیل شود، پاک می‌گردد و قابل مصرف است، ولی اگر شراب با سرکه یا آب فراوانی که کم‌تر از کر است؛ به‌گونه‌ای آمیخته شود که دیگر به آن شراب

(۹۱)

نگویند و دگرگونی و انقلاب نیافته باشد، پاک نمی‌شود و آب و سرکه افزوده را نیز نجس می‌سازد؛ زیرا سبب پاکی، انقلاب و تبدیل شراب به سرکه است؛ نه حل شدن شراب در چیز دیگر؛ به‌گونه‌ای که از بین برود.

م « ۳۱۴ » با دگرگون شدن شراب به سرکه، همان‌گونه که عنوان شراب از آن گرفته می‌شود، نجاست آن هم از میان می‌رود، ولی اگر نجاست دیگری از بیرون به همراه شراب باشد با دگرگونی از میان نمی‌رود؛ پس شرابی که از انگور نجس تولید می‌گردد، با تبدیل شدن به سرکه پاک نمی‌گردد، و نیز چندگانگی ظرف‌ها در آن دخالتی ندارد، مانند آن‌که انگور نجس پس یا پیش از دگرگون شدن به سرکه در ظرف دیگری ریخته شود.

م « ۳۱۵ » سرکه‌ای که از انگور، کشمش و خرمای نجس تولید می‌شود نجس است.

م « ۳۱۶ » پوشال و چوب ریز خوشه انگور یا خرما که به صورت طبیعی همراه آن در شراب موجود است، پس از تبدیل شدن شراب به سرکه پاک می‌گردد.

م « ۳۱۷ » اگر پیش از آن‌که شراب به سرکه تبدیل شود، خیار، بادمجان و مانند آن نیز در آن بریزند با انقلاب به سرکه، همه آن پاک می‌گردد.

م « ۳۱۸ » کشمش و خرمایی که در غذا ریخته می‌شود و همراه آن می‌جوشد، پاک، و خوردن آن جایز است.

,