۱۳۹۵-۰۲-۱۹

توضیح المسایل: بخش دوم: طهارت و نجاست

 

گوشت، پیه و چرم

م « ۸۳ » گوشت، پیه و چرمی که در بازار مسلمانان یافت می‌شود پاک است و خرید و فروش و به‌کار بردن آن اشکال ندارد و پوشیدن لباس چرمی که به این

(۴۹)

صورت فراهم می‌گردد، برای نماز بدون اشکال است.

م « ۸۴ » هر چیزی که در دست مسلمان است؛ هرچند در کشوری غیر اسلامی باشد، پاک است، مگر اطمینان یابد که وی آن را از کافر گرفته است و یا مسایل شرعی خود را رعایت نمی‌کند.

م « ۸۵ » اگر اطمینان یابد که کافری برای جلب اطمینان مسلمانان، مسایل شرعی را در زمینه‌های ذکر شده رعایت می‌کند، همه کالاهای تولیدی وی پاک است و خرید و فروش و به‌کار بردن آن اشکال ندارد.

م « ۸۶ » اگر در کشورهای غیر اسلامی، مسلمانی با این کالاها همانند کالاهای پاک برخورد کند، می‌توان به کردار مسلمان اطمینان نمود و آن را پاک دانست، مگر آن که اطمینان شود آن مسلمان مسایل شرعی خود را رعایت نمی‌کند.

م « ۸۷ » درباره کالاهای تولیدی ذکر شده، اگر در بازار مسلمانان باشد یا مسلمانی در تولید آن نقش داشته باشد، به هرگونه شکی توجه نمی‌شود. هم‌چنین به شک درباره رعایت کردن تولید کنندگان نسبت به احکام شرعی اعتنا نمی‌شود.

م « ۸۸ » خرید کالا از کافری که دانسته می‌شود آن را از مسلمان گرفته و بدون تصرفی به‌دست مسلمان رسانده است، اشکال ندارد.

م « ۸۹ » اگر فراورده‌های گوشتی و کالایی را از مسلمانی بگیرد که دستورهای شرعی را رعایت نمی‌کند و آن فراورده یا کالا را از کافری گرفته، لازم است از آن دوری نماید.

,