۱۴۰۲-۱۰-۲۱

فهرست موضوعی مقالات

اهلبیت (علیهم السلام) اقتصاد و معیشت انتخاب همسر و آیین همسرداری اجنه و شیاطین تعبیر رؤیا تغذیه و سلامت بدن تفسیر و علوم قرآنی جامعه شناسی حقوق خاطرات حوزوی آیت الله محمد رضا نکونام خاطرات سیاسی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات کودکی و نوجوانی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات معنوی و عرفانی آیت الله محمدرضا […]

۱۴۰۲-۱۰-۲۱

فهرست تأليفات

علوم اسلامی : الف) تفسیر و علوم قرآنی کتاب دوستی بهار قرآن کریم کتاب خدا درآمدی بر شناخت قرآن کریم روش تفسیر از دیدگاه قرآن کریم گفتمان قرآن‌شناخت أسباب التنزیل فهرست موارد مذکر و مونث یا مرد و زن در قرآن کریم جلال مخلصان فهرست موارد جمال و جلال در قرآن كريم آیه آیه روشنی […]

۱۴۰۲-۱۰-۲۱

فهرست موضوعي كليات ديوان نكو

كليات ديوان نكو   دیوان عشق و معرفت | غزلیات دیوان عشق و معرفت صفای دل گنج بی‌مکان محضر ذات چهره چهره هوای یار دولت تنها طغیان هوس عاشق چالاک خیمهٔ بقا  ظهور پاک صاحب‌خانه طعمه طمع دف مرگ افتاده گیسو قد پندار کلبه‌ای در راه نرگس مست وحدت مستانه قرب غربت جنگ آب آتش […]

۱۴۰۲-۱۰-۱۹

سالروز میلاد بابرکت ولی محبوبی حق‌تعالی

بیستم دی‌ماه، سالروز میلاد بابرکت ولی محبوبی حق‌تعالی،حضرت آیت الله العظمی محمدرضا نکونام (مدظله العالی) گرامي باد…. خاطرات حوزوی آیت الله محمد رضا نکونام خاطرات سیاسی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات کودکی و نوجوانی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات معنوی و عرفانی آیت الله محمدرضا نکونام خاطرات و زندگینامه (كتابها) خاطرات و زندگینامه (مقالات) عكس […]

۱۴۰۲-۰۷-۱۱

آفت کتاب‌مداری و دوری از استادمحوری

منبع: بدايات تدوین نمایهٔ نقدها طلبه باید اصل و سبک کار خود را بر اساس تقریر، تحلیل و نقد بنا نهد و هیچ‌گونه اهمال، اجمال و سستی در این کار نداشته باشد. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام گیرد، تهیهٔ نمایه‌ای از اشکالات و شبهات مطرح در هر مسأله و رشته‌ای است و هر […]

۱۴۰۲-۰۷-۰۷

تفاوت جامعیت، تمامیت و تخصص‌محوری

منبع: بدايات تفاوت جامعیت، تمامیت و تخصص‌محوری در علوم حوزوی، جامعیت به تمامیت است. برای نمونه در نهایت به یک عالم بزرگواری می‌گویند «جامع المعقول والمنقول»، یعنی همه چیز را بلد است؛ ولی در دانشمندان چنین جامعیتی مطرح نیست و تخصص‌محوری موضوعی معیار می‌باشد. در موارد فراوانی مشاهده می‌شود که یک دانشمند بیست یا سی‌سال […]

۱۴۰۲-۰۷-۰۲

برنامهٔ غذایی سالک

سالک باید بداند سالک است و خوراک خود را به تناسب سلوک تنظیم کند؛ همان‌طور که خوراک کارگر با خوراک اساتید و پزشکان تفاوت دارد. خوراک‌ها مانند آدم‌ها هستند و هر گروه از آن برای کسی تناسب دارد که از آن باید در مهندسی تغذیه سخن گفت. در مراتب متفاوت سیر و سلوک، برنامهٔ غذایی […]

۱۴۰۲-۰۷-۰۱

فشارهای عصبی و عدم آرامش مانع حصول استجماع و اثربخشی ذکر

برای دعا و ذکر نیز باید قدرت استجماع داشت و نیروهای باطنی را برای اتصال به حق‌تعالی و توان ارایهٔ عریضه و حاجت به او ـ آن هم با شتاب حرکتی که دارد ـ جمع آورد؛ استجماعی که توان قرب بیاورد……  باید نسبت به ذکر خود استجماع داشت و تمامی انرژی و نیروی خود را […]

۱۴۰۲-۰۶-۲۸

ثابت‌بودن احکام الهی و تغییر موضوعات

منبع: بدايات مرجع شناخت موضوع برای مثال: اتوبوس بین راه برای نماز کنار رودخانه‌ای توقف می‌کند. آب رودخانه گل‌آلود است و موجب می‌شود که مسافران اتوبوس (که همان عرف است) برای تشخیص موضوع به روحانی مراجعه کنند و از او بپرسند «آیا آن آب مضاف است یا مطلق؟» و از او کسب تکلیف کنند. اگر […]

۱۴۰۲-۰۶-۱۹

سیر منطقی در استنباط احکام الهی

منبع: بدايات ۲. ملاک‌شناسی حکم اصل دوم، ملاک‌شناسی حکم است. مقصود از ملاک و مناطِ حکم این است که بتوان چرایی حلیت و حرمت را به شکل منطقی و علمی و صحیح بیان کرد و قدرت تبیین و تحلیل داشت. برای مثال وقتی فقیه می‌گوید: «خوردن گوشت گوسفند حلال است» و یا «خوردن گوشت خوک […]

۱۴۰۲-۰۶-۱۶

سه اصل مهم در فقه: ۱. موضوع‌شناسی

منبع: بدايات سه اصل مهم در فقه: مبادی اجتهاد و استدلال، فراوان است؛ از صرف و نحو و دیگر شاخه‌های ادبیات گرفته تا جامعه‌شناسی و روان‌شناسی که در ادامه به تفصیل از هریک سخن خواهیم گفت. ما بارها گفته‌ایم در اجتهاد به سه اصل لازم است التفات شود: یک. حکم است که از آن خداست […]

۱۴۰۲-۰۶-۱۳

موضوع فقه؛ جامعه و مردم

منبع: بدايات  در این‌جا به موضوع این کتاب، یعنی «تفقه دینی» می‌رسیم. هر علمی ناگزیر از موضوع است و موضوع علم فقه «جامعه و مردم» است. همان‌گونه که ریاضیات از «عدد» سخن می‌گوید و در صرف و نحو سخن از «کلمه و کلام» است، در فقه نیز یا از جامعه صحبت می‌شود یا از انسان‌ها. […]

۱۴۰۲-۰۶-۰۶

بایسته‌های دروس خارج

منبع: بدايات بایسته‌های دروس خارج خداوند آیت‌اللّه ستوده را رحمت کند. ایشان مرد وارسته‌ای بود. وی می‌فرمود: «بعضی‌ها شهوت درس خارج رفتن دارند و برخی شهوت درس خارج گفتن». ایشان می‌فرمود: «آقا مرتضی به من گفت شما درس خارج شروع کنید که شایسته آن هستید اما من گفتم نه، من اهل درس خارج نیستم». ایشان […]

۱۴۰۲-۰۶-۰۱

چشم‌انداز کلیات دیوان نکو

براي مطالعه كتاب چشم‌انداز کلیات دیوان نکو ( با شرح و توضیح برخی غزلیات ) روي لينك كليك نماييد: چشم‌انداز کلیات دیوان نکو

۱۴۰۲-۰۵-۲۹

روان‌شناسی اختلالات روانی حاصل از پدیده‌های ماورایی

ما در روان‌شناسی مداراگرا که سبک اختصاصی روان‌شناسی خود ما می‌باشد، ریشه برخي اختلالات روحی روانی را پدیده‌های ماورایی می‌دانیم. برای نمونه درست است اجنه به صورت اولی چون تحت دولت ملائکه هستند، با کسی عداوت ندارند و اذیت و آزاری به کسی نمی‌رسانند، اما اگر کسی که ضعیف است و به اصطلاح عرفانی سلطنت […]

۱۴۰۲-۰۵-۲۴

بایسته‌های دورهٔ سطح

منبع: بدايات  وابستگی طلبه به آرمان اهل‌بیت علیهم‌السلام طلبه باید به مهم‌ترین و لازم‌ترین کار و مسؤولیتی که دارد بپردازد، نه به کاری مهم و لازم. مهم‌ترین کار برای طلاب علوم دینی، تحصیل و آموزش علوم دینی و تحقیق در مسألهٔ «ولایت» و به ویژه ولایت معنوی و باطنی و فصل نوری و مقامات نورانی […]

۱۴۰۲-۰۵-۲۰

تعهد نسبت به علم و وظیفه‌شناسی عالم

منبع: بدايات علوم منفعتی و اجباری همان‌گونه که علوم و فنون دارای رشته‌های بسیار تحصیلی و متفاوت است، مبادی هر رشته نیز متناسب با آن با دیگر علوم تفاوت دارد. برخی از علوم مقدماتی مانند ادبیات (صرف و نحو و…) که همه بدون استثنا باید آن را بخوانند، «علوم اجباری» هستند که هر کسی که […]

۱۴۰۲-۰۵-۱۶

باور و اعتماد به خداوند

منبع: بدايات  باور و اعتماد به خداوند اما گل سخن‌ها که بن‌مایهٔ ملکهٔ قدسی است، یاد خدا و باور و اعتقاد به حق‌تعالاست. همهٔ آن‌چه تا این‌جا بیان شد، مبادی و مقدمات طلبگی و علوم دینی و سیر معنوی بود، اما نهایت سخن این است که آدمی ببیند تا چه اندازه به حق‌تعالی ایمان و […]

۱۴۰۲-۰۵-۱۲

نقش بنیادین ملکهٔ قدسی در اجتهاد دینی

منبع: بدايات  جامعهٔ روحانیت، زبان دین دانسته می‌شود. مشروعیت این جامعه، به قدرت فهم مرادِ شارع و ترجمانی آن است. کشف مراد شارع و انشای آن در قالب حکم یا گزارهٔ علمی، نیازمند استناد درست است تا روحانی بداند آن‌چه می‌گوید «دین» است و از غیر دین نمی‌گوید. گفتیم تفاوت عالمان شیعی با دیگر عالمان […]

۱۴۰۲-۰۵-۱۰

پذیرش واقعیت زندگی

منبع: بدايات  زندگی واقعیتی انکارناپذیر است. این واقعیت که آدمی نیاز به هوا و غذا و مسکن و خانواده و امور رفاهی دیگر دارد، واقعیت غیرقابل انکار و راستِ راست است. اگر کسی در زندگی دنیایی شکست بخورد، در دانش نیز باخته است. اگر انسان این قانون را بیابد که زندگی یک واقعیت است و […]