اگر به طبیعت اولی انسانها مراجعه شود، روشن میگردد که مرد قویتر از زن است، اصل در نسب، نسل، نطفه و اصلِ در روح، مرد است. این امر از لحاظ روانی دستیافتنی است و مطلب درستی میباشد؛ ولی در مورد حضرت زهرا علیهاالسلام موضوع به گونهٔ دیگری است و آن حضرت در همهٔ هستی اصل میباشند. حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام امام است ولی امامت منحصر در ایشان نمیباشد، و خود آقا رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله نیز امام است و نبوت هم منحصر به فرد نیست و اگر پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نبی است، انبیای الهی دیگری نیز بسیارند؛ ولی عنوان «زهرا» منحصر به فرد است و نقطهٔ پرگار وجود و نقطهٔ زاویهٔ مخروط است و حضرت زهرا علیهاالسلام ناموس الهی است، و خدا میخواهد با ایشان قدرتنمایی کند. اگر کوثر در فرزند پسر به عنوان امام یا نبی باشد، متعدد میگردد؛ اما هنگامی که زهرای مرضیه علیهاالسلام کوثر است، بالاتر از عنوان امام و نبوت است؛ زیرا کوثر، باطن ولایت است و ولایت قویتر از امامت و نبوت است؛ امامت و نبوت، ظاهر ولایت است و ولایت، باطن نبوت و امامت است؛ هر نبی و امامی به میزان ولایت خود، نبوت و امامت دارد و علّت کمال هم ولایت است و بعد از ولایت، نبوت و امامت حاصل میشود؛ به همینجهت، حضرت زهرا علیهاالسلام علت است؛ علتی که معلول نمیباشد.