هدایت اضلالی خلقی
هدایت اضلالی، یا حقی است ـ که ذکر آن گذشت ـ و یا خلقی. هدایت اضلالی از هر پدیدهای بر میآید. باید نسبت به اضلال خلقی هوشیار بود تا آسیب ندید. گاه پدیدهای به دعای خیر یکی از اجداد دور خود یا به کردهٔ نیک او در هزاران سال پیش، مورد عنایت و هدایت قرار میگیرد و کسی نیز به سبب بدی همسایهای که دارد و به تأثیر از او، گمراه میشود. تمامی پدیدهها به نوعی از هم متأثر میگردند و شبیه هم میشوند و به گونهای نیز از هم متمایزند. گاه فردی در این سوی زمین است که دلنگران میشود؛ در حالی که عزیزی از او را در آن سوی زمین مورد ظلم قرار دادهاند. کسی در آن نیمهٔ تاریک زمین ناراحت میشود و کسی در نیمهٔ روشنای زمین خوشی خود را از دست میدهد. تمامی پدیدهها از لقمه و نطفه و نفسها تا اقتضاءات دیگر بر هم در جهت هدایت یا ضلالت کارآمد هستند. برای نمونه، شرکت در تشییع جنازهٔ فردی که نسبت به نماز اهمال داشته و آن را به جا نمیآورده است یا همسفره شدن با او فرد را نسبت به نماز خود اهمالگر میسازد و برای همین است که توصیه شده است بر جنازهٔ وی حاضر نشوید یا با او بر یک سفره ننشینید. دیدن چهرهٔ فردی که پلیدی باطن دارد، باطن را دچار کدورت میسازد و برای همین است که توصیه به گفتن ذکر «سبحان اللّه» شده است تا زنگارهای حاصل از چنین دیدارهایی برطرف شود یا فساد آنان دامنگیر فرد نشود و همانند فیلتری که برای تصفیهٔ هوا به کار
(۵۴)
میرود، باطن آدمی را از آلودگیها حفظ میکند. گاه بودن با فردی پلید یا همسایه شدن با او، نطفهای را فاسد میسازد و فرزند حاصل از آن را به گمراهی و فساد میکشاند؛ با این که هم پدر و هم مادر هر دو درستکردار میباشند. زیر آسمان ناسوت پر است از هدایتها و اضلالهای ایصالی و ارایی. برای درامان ماندن از آسیبهای هدایت اضلالی باید حرز داشت و زرهی آهنین به تن کرد. کسانی که در ذکر موکل دارند، موکل آنان امروز ذکری و فردا ذکری دیگر را به آنان تزریق میکند تا آنان را در امان بدارد. این چنین است که میگوییم تمامی پدیدههای هستی بر دست هم بلند و شکوفا میشوند و تعبیرهایی که قرآن کریم در این زمینه دارد تمامی به زبان حقیقت است و مجازی در آن راه ندارد، ولی باید حقیقت را شناخت تا توهم خیالی بودن زبان قرآن کریم یا مجازی بودن آن را نداشت و دید که تمامی آیات قرآن کریم حقیقت را روشن و آشکار بیان داشته است.