جایگاه الرحمن
در اهمیت این اسم همین بس که وصف «اللَّه» قرار میگیرد که اعظم اسمای الهی است و افزون بر وصف، متن آن به شمار میرود؛ بر این اساس قرب به اسم اعظم دارد و نیز در عظمت آن همین بس که قسیم «اللَّه» قرار گرفته است: «قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَیا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الاْءَسْمَاءُ الْحُسْنَی»(۲).
«الرَّحْمَن» اسم عام است و اصل پدیداری، آفرینش و ایجاد و کمالات اولی مانند حیات را دنبال میکند و به خاطر همین عمومیت و گستردگی است که کنار «اللَّه» به عنوان وصف قرار میگیرد. وقتی میگوییم «الرَّحْمَن»اسم عام است؛ به این معناست که هر پدیدهای در اصل آفرینش خود ـ نه در کمالات و خصایص خویش ـ به آن وابسته است.