«أَلَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ، وَیخَوِّفُونَک بِالَّذِینَ مِنْ دُونِهِ، وَمَنْ یضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ. وَمَنْ یهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ، أَلَیسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انْتِقَامٍ»(۱).
ـ آیا خدا کفایتکنندهٔ بندهاش نیست و کافران تو را از آنها که غیر اویند میترسانند و هر که را خدا گمراه گرداند برایش راهبری نیست. و هر که را خدا هدایت کند گمراه کنندهای ندارد. مگر خدا نیست که نیرومند کیفرخواه است.
بیان: از تعبیرهای زیبای قرآن کریم «أَلَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ» است. خداوند در این فراز به صورت غیبت میفرماید بندهٔ خود را کفایت میکند و آن را به صورت خطاب نمیآورد تا مبادا بنده خجالت بکشد. او به بندگان خود به صورت مستقیم و با خطاب نمیفرماید مگر مرا قبول ندارید، بلکه آن را به صورت غیبت میآورد. این فراز ذکر است و مداومت بر آن توکل، قوت و قدرت میآورد.
فراز «وَمَنْ یهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ» نیز حایز اهمیت است و کسی که خداوند هدایت او را بخواهد، گمراه کنندهای نمیتواند بر او چیره شود که این امر فراتر از کار بر اساس اسباب طبیعی است و بهره بردن از اسباب باطنی امور است.